ΖΟΥΜΑΡΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Ο ιδρυτής του Google Earth σου λέει πώς να στήσεις μια επιχείρηση που πετάει.

Ο δημιουργός του Google Earth σου δείχνει πώς άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και την επιχειρηματικότητα. Δες την κι εσύ με άλλο μάτι και φτιάξε το δικό σου μέλλον.

 Με την τάση των start-up να έχει μπει για τα καλά στην ελληνική επιχειρηματικότητα, ολοένα και περισσότερος κόσμος φαίνεται να την ψάχνει βασιζόμενος στις δικές του δυνάμεις. Χωρίς μεγάλα κεφάλαια και άπειρη τεχνογνωσία, οι νέοι επιχειρηματίες βασίζονται αποκλειστικά στη δημιουργικότητά τους και καταρρίπτουν το μύθο που λέει πως στην Ελλάδα χωρίς διασυνδέσεις δεν κάνεις τίποτα. Αυτή ακριβώς είναι και η επιτομή της start-up φιλοσοφίας: δεν χρειάζεται κόπος, αλλά τρόπος και κυρίως επιμονή, πολλή επιμονή. Βάζεις την ιδέα, παίρνεις τα ρίσκα (που δεν είναι και λίγα) κι αν τα καταφέρεις, έχεις να κερδίσεις τα πάντα. Ψήθηκες; Για ρίξε μια ματιά και στην ιστορία του John Hanke, εμπνευστή του Google Earth και δεκάδων άλλων ιντερνετικών εφαρμογών, και θα δεις πως τα πράγματα κάποιες φορές είναι πιο εύκολα απ’ όσο νομίζουμε.

 Η άφιξη του Google Earth πριν από 10 ακριβώς χρόνια μας είχε κάνει όλους να παραμιλάμε. Ατάκες όπως «ρε συ, χάθηκα στο δρόμο, γι’ αυτό άργησα» ή «δεν έχω ιδέα πού είναι το μαγαζί, άσ' το δεν έρχομαι» πέρασαν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας και σιγά σιγά καταλάβαμε πως το διαδίκτυο είναι ικανό να βελτιώσει τομείς, που καν δεν είχαμε σκεφτεί. Πώς όμως φτάσαμε σε αυτό το σημείο;

 Το όλο εγχείρημα ξεκίνησε το 2000, όταν δύο τύποι από την εταιρεία Silicon Graphics αποφάσισαν να μοιραστούν το demo τους με τον επιχειρηματία John Hanke. Τι περιείχε αυτό; Ενα software με το οποίο μπορούσες να ζουμάρεις από το μακρινό διάστημα μέχρι και τους πυκνοκατοικημένους δρόμους του Ντένβερ στο Κολοράντο. Οπως ήταν φυσικό, οι συζητήσεις για την εμπορική αξιοποίηση της ιδέας ξεκίνησαν αμέσως και, παρόλο που το αρχικό πλάνο αφορούσε ένα video game, η προοπτική να σχεδιαστεί για πρώτη φορά ένας τρισδιάστατος, παγκόσμιος χάρτης ήταν πολύ εμφανής για να αγνοηθεί.

 Συνειδητοποιώντας την έκταση του οράματός του, ο Hanke ήρθε σε επικοινωνία με δύο ειδικούς σε θέματα software, τον Brian McClendon και τον Michael T. Jones, και το 2001 ίδρυσαν μαζί την Keyhole. Η εταιρεία απογειώθηκε με το καλημέρα και πολύ σύντομα παρείχε τις υπηρεσίες της σε διάφορους φορείς. Το CNN, που παρακολουθούσε από κοντά τις εξελίξεις, έδειξε να αντιλαμβάνεται ότι κάτι καλό ετοιμαζόταν και την κατάλληλη στιγμή ζήτησε από την Keyhole να προσομοιώσει τις πτήσεις των αμερικανικών αεροσκαφών πάνω από τη Βαγδάτη. Η εταιρεία μετατράπηκε εν μιά νυκτί σε παγκόσμιο θεσμό και τρία χρόνια αργότερα εξαγοράστηκε από την Google, εδραιώνοντας για πάντα τη θέση της στον ιντερνετικό μεγαλόκοσμο. Οχι κι άσχημα, έτσι;

 Κι όμως, το αξιοθαύμαστο στην περίπτωση του Hanke είναι ότι ποτέ δεν θέλησε να επαναπαυθεί στις δάφνες του, ούτε καν τη στιγμή της απόλυτης ανόδου του. Μπορεί η ραγδαία ανέλιξη του πρότζεκτ να του είχε εξασφαλίσει οικονομική άνεση, όμως αυτό που τον ενδιέφερε ήταν να εξελίξει ακόμα περισσότερο την τεχνολογία του, τεστάροντας διαρκώς νέες ιδέες. Το Google Earth σύντομα απέκτησε συμπληρωματικές εφαρμογές, όπως τα Maps, Street View, Google Moon και Google Sky, όμως ούτε αυτές του φάνηκαν αρκετές. Ετσι, έξι χρόνια μετά τον αρχικό του θρίαμβο, ο Hanke γνωστοποιεί στην Google την πρόθεσή του να αποχωρήσει, προβάλλοντας ως λόγο την κούραση από τα διοικητικά του καθήκοντα και την επιθυμία του να δημιουργήσει κάτι φρέσκο από την αρχή. Ο κολοσσός αναγνωρίζει πόσο λάθος θα ήταν να τον χάσει από συνεργάτη κι αμέσως του προσφέρει τη δυνατότητα και τα εφόδια να στήσει ένα νέο start-up, αφήνοντάς τον μάλιστα να επιλέξει ο ίδιος τα άτομα με τα οποία θα ήθελε να συνεργαστεί.

 Το νέο του πόνημα παίρνει το όνομα Niantic Labs και, όπως όλα δείχνουν, είναι κι αυτό έτοιμο να αφήσει στίγμα ισάξιο του προκατόχου του. Το περίεργο όνομα της νέας εταιρείας είναι εμπνευσμένο από ένα φαλαινοθηρικό πλοίο που είχε προσαράξει κάποτε στο Σαν Φρανσίσκο, την εποχή που εργάτες και μετανάστες κατέφθαναν εκεί αναζητώντας χρυσό. Το πλοίο καθώς περνούσαν τα χρόνια μετατράπηκε σε μαγαζί, έπειτα σε ξενοδοχείο κι από ένα σημείο και μετά έγινε ένα με το αχανές τοπίο της πόλης, χάνοντας τα όποια χαρακτηριστικά του. Ετσι, υπήρξε μια εποχή που ακόμα κι αν στεκόταν κάποιος πάνω του, ήταν πολύ πιθανό να μην το προσέξει. Ποια είναι όμως η σύνδεση αυτής της ιστορίας με το νέο πνευματικό παιδί του Hanke; Η Niantic Labs έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει ανά πάσα στιγμή τη θέση σου μες στην πόλη και να σε ειδοποιεί κάθε φορά που βρίσκεσαι κοντά σε ένα μέρος που αξίζει να επισκεφθείς (είτε μιλάμε για ένα αξιοθέατο, ένα εστιατόριο είτε κάτι που ταιριάζει στα ενδιαφέροντά σου). Το app τους, το Field Trip, κάνει αυτήν τη δουλειά σε iPhone και Android, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε και μια καινούργια εφαρμογή για το πολυδιαφημισμένο Google Glass, με το οποίο η περιήγηση στην πόλη αποκτά διαδραστική μορφή, που όμοιά της δεν έχουμε ξαναδεί.

 Κι αν όλα αυτά σου φαίνονται ακόμη ακατόρθωτα για έναν άνθρωπο που δεν έχει τις πλάτες της Google να τον στηρίζουν, να θυμάσαι πάντα πώς ξεκίνησε ο John Hanke και τι λέει η προσωπική συμβουλή του προς τους απανταχού startuppers: «Σκέψου τι πραγματικά θες κι άρχισε να το ψάχνεις. Αν αυτό που έχεις κατά νου συμβαδίζει με κάτι που σχεδιάζει μια εταιρεία, αλλά δεν ξέρει πώς να το πραγματοποιήσει, το αποτέλεσμα θα ωφελήσει και τους δυο σας». Καλή επιτυχία.

 menshealth