Σε πόσες μέρες μια συμπεριφορά γίνεται συνήθεια

Ο Αριστοτέλης ήταν σαφής: "Είμαστε αυτό που κάνουμε επαναλαμβανόμενα".

"Αν οι νέοι συνειδητοποιούσαν πόσο γρήγορα θα γίνουν δέσμιοι των συνηθειών τους, θα έδειχναν μεγαλύτερη προσοχή στη συμπεριφορά τους", είχε γράψει ο William James.

 Πώς ακριβώς όμως μπορεί κανείς να "επανασυνδέσει" τις συνήθειές του από τη στιγμή που θα παγιωθούν στην καθημερινή του ρουτίνα;

Ήδη οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι θέλει κάτι παραπάνω από τη "δύναμη της συνήθειας", γράφει από την πλευρά της η Maria Popova στην ιστοσελίδα brainpickings.org.

Όταν ο ψυχολόγος Jeremy Dean καταπιάστηκε με το ζήτημα του "πόσο καιρό μπορεί να πάρει σε κάποιον να δημιουργήσει ή να αλλάξει μια συνήθεια", μελετώντας ιστοσελίδες με περιεχόμενο ψυχολογίας και συμβουλευτικής, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια πολύ συγκεκριμένη απάντηση: 21 ημέρες.

 Και όσο κι αν ακούγεται περίεργο, αυτός ο μοναδικός και συγκεκριμένος αριθμός ημερών είχε εφαρμογή στα πάντα: από το να ξεκινήσει κανείς μια δίαιτα, μέχρι το να κρατά ημερολόγιο. Ωστόσο, δεν υποστηρίζεται από αδιάψευστα και πιο συγκεκριμένα στοιχεία και δεδομένα.

 Στο βιβλίο "MakingHabits, BreakingHabits: WhyWeDoThings, WhyWeDon’t, andHowtoMakeAnyChangeStick" ο Dean εξερευνά την πραγματική επιστήμη που "κρύβεται" πίσω από τις συνήθειες, μέσα από υπάρχοντα εμπειρικά στοιχεία σχετικά με τη διαμόρφωση των συνηθειών.

 Ο ίδιος αναφέρει μια έρευνα, που δίνει πιο εμπεριστατωμένη απάντηση γύρω από το ερώτημα του "πόσος καιρός χρειάζεται για να “ριζώσει” μια νέα συνήθεια".


 Σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήχθη από το University College London, οι 96 συμμετέχοντες σε αυτήν κλήθηκαν να επιλέξουν μια καθημερινή συμπεριφορά που ήθελαν να μετατρέψουν σε συνήθεια.

Όλοι επέλεξαν κάτι που δεν έκαναν ήδη, και το οποίο θα μπορούσαν να το κάνουν σε καθημερινή βάση. Πολλές από τις απαντήσεις που έδωσαν είχαν να κάνουν με ζητήματα γύρω από την υγεία: για παράδειγμα να τρώνε ένα φρούτο μαζί με το μεσημεριανό τους, ή να τρέχουν για 15 λεπτά μετά από το δείπνο.

 Επί 84 ημέρες (όσο διήρκεσε η έρευνα), έμπαιναν σε μια ιστοσελίδα και ανέφεραν αν έκαναν ή όχι αυτό που είχαν επιλέξει, και πόσο αυτοματοποιημένη ένιωθαν τη συμπεριφορά τους.